Svar: Antal måltider?

21. september 2009

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Karina

Det lyder bare så godt alt det du fortæller :) Hvor er det dejligt at det er gået godt med at komme tilbage på arbejde og at far og sønnike nyder at være hjemme sammen ...

Jeres plan for dagen er fuldstændig alderssvarende og det lyder som om at Mikkel er dækket rigtig godt ind. De 3 amninger dagligt sikrer ham hans mælkebehov og derudover får han jo også mælk i grøden om morgenen, samt lidt sødmælk af kop til frokost. Grøden om eftermiddagen kan stille og roligt erstattes eller en gang imellem varieres med lidt tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, revne æbler, müsli (uden honning og chokolade) eller lignende og på den måde får han så også lidt ekstra mælk den vej.

Han lyder bestemt ikke til at mangle nogen ...

Annonce

... ting. At han springer formiddagsmåltidet over lyder okay. Han spiser godt i løbet af dagen og får en fin varieret kost. Han spiser både brød, kød, fisk, grøntsager og sandsynligvis også ris, pasta osv. og vil naturligt få mere og mere variation i takt med at han bliver ældre - I må f.eks. gerne begynde at give ham lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry og lignende retter om aftenen - udgangspunkt bliver mere og mere den mad I spiser.

Det er fint at I med den alder han har sikrer jeg at han får mad nok ved at tilbyde lidt ekstra, når han spiser op. Det er ikke et princip I skal forsætte med når han bliver 1-2 år - men lige nu er det super!

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så alt lyder altså rigtig fint - forsæt endelig den gode gænge:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg